Anonyme [1652], LE FIDELE EMPIRIQVE OV LE PVISSANT HELLEBORE D’VN ANTI-MACHIAVEL : Pour contenter les Mal-contens de l’Estat, & affermir la Liberté des Peuples. "Cœcus est qui Veritatem odit." , français, latinRéférence RIM : M0_1387. Cote locale : B_18_33.
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armes contre des gens que l’on voit abuser de la faueur du
Prince, & ruiner ses affaires, on se sousleue veritablement
contre le Prince, surquoy l’on dit, qu’il faut considerer
deux choses, les personnes que l’on attaque, & les
causes pour lesquelles on les attaque.

 

Quant aux personnes, ce sont, disent ils, des Conseillers
corrompus, ou des Fauoris auares & ambitieux,
& non pas la personne mesme du Prince, la majesté duquel
au contraire on reuere, comme sacrosaincte & inuioble.

Et quant aux causes de ces troubles & sousleuemens,
ce sont, le zele que l’on a au public, & l’affection que l’on
est obligé d’auoir à la conseruation de la personne du prince,
& au bien de ses affaires, d’où on conclud que tant
s’en faut que ces sousleuemens se fassent contre le prince,
qu’au contraire le but de ceux qui les font, est de seruir le
Prince, de le tirer de seruitude, de faire le bien de ses affaires,
& en oster le desordre.

Pour ne se point laisser surprendre à ces apparences, il
y a plusieurs choses à remarquer.

Et premierement, il se faut ressouuenir de ce que nous
auons traitté és matieres precedẽtes ; que la puissance des
armes estant entre les mains du Souuerain, il n’est loisible
à aucun particulier de quelque qualité qu’il soit d’y porter
la main pour ses interests, sans sa permission & son authorité.
Si vn particulier tue vn homme le plus notoirement
meschant & scelerat du monde, & que le magistrat
feroit mourir par vn supplice exquis, il sera neantmoins
puny comme homicide. Et il sera loisible à des particuliers
de prendre les armes, & les faire prendre aux autres
subiets du Prince contre des gens qu’ils disent abuser de
leur pouuoir, authorité ou faueur, & en ce faisant mourir
vn million de personnes ; cela est trop rigoureux & ne se
peut soustenir.

En second lieu, il faut considerer, si ceux que l’on attaque
sont assistez de la bonne volonté du Prince ou non,



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