Gondi, Jean-François Paul / cardinal de Retz [?] [1652], LES CONTRE-TEMPS DV SIEVR DE CHAVIGNY, PREMIER MINISTRE DE MONSIEVR LE PRINCE. , françaisRéférence RIM : M0_787. Cote locale : B_7_26.
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reuint iustement au temps qu’il falloit pour luy faire
perdre le merite de son voyage qu’on croyoit iudicieux.
Il demeura dans la retraite tant qu’il pouuoit
demeurer dans Paris, sans se faire de mauuaises affaires :
il y reuint dans le moment qu’il n’y pouuoit pas subsister
sans faction & sans broüillerie, il fit tous ses efforts
pour en ietter des semences dans les deliberations innocentes
& iustes du Parlement ; il s’y engagea quand
selon toutes les regles de la Politique, l’authorité du
Ministere deuoit preualoir aux oppositions qu’elle
trouuoit ; il conferoit iour & nuict chez Longueil,
quand il n’y auoit que trois ou quatre personnes qui
allumoient le feu : il s’en retira, quand selon les maximes
du bon sens le Parlement deuoit estre en estat de
donner l’ordre aux choses ; & pour se iustifier à la Cour
de ce qu’on l’accusoit d’auoir eu quelque part en ces affaires,
il conseilla les violences qu’on entreprit contre
Monsieur de Broussel & les autres Conseillers à l’heure
mesme qu’il n’y auoit pas vn homme qui conneust
vn peu l’estat de Paris, qui ne preueust que cette entreprise
mettroit en peril l’authorité Royale. Il se broüilla
tout de nouueau auec le Cardinal Mazarin, pour se
lauer en quelque maniere des mauuaises suites qu’auoient
produit ses mauuais conseils, il l’attaqua quand
il le creut trop foible pour entreprendre rien contre
luy, il esprouua pourtant qu’il estoit assez fort pour
le mettre en prison, il la souffrit auec vn abbatement
& vne lascheté pareille à celle qu’auroit ressenty l’ame
du monde la plus timide pour vne captiuité perpetuelle,
il la souffrit, dis-ie, d’vne maniere qui fit bien voir,
qu’il n’auoit pas crû qu’elle seroit de si peu de durée : il
est donc aisé de conclure que soit pour ses iugemens,
soit pour ses actions, on ne voit que des contre-temps
en sa conduite.

 

Les faicts que ie viens de poser nous conuainquent
assez de cette verité, mais on peut dire auec beaucoup



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